2021 - september 13 t/m 16

16 september 2021 - Gangelt, Duitsland

Op maandag de 13e is het prachtig weer en we fietsen een combi van de Beekdalenroute Zuid Limburg. Het is flink klimmen en dalen en zowel de ondersteuning als de remmen worden veelvuldig gebruikt ...

Het blijft mooi weer, dus fietsen we de volgende dag via wat omwegen naar Valkenburg en doen natuurlijk een terrasje in Valkenburg aan. Nog lang niet alle terrassen zijn weer open en op veel plaatsen wordt nog volop gewerkt aan het herstel van de waterschade. Als we even later over de Geul komen, is het nog een stroompje van niets ...  Onvoorstelbaar dat dit zo uit kon groeien tot zo'n woeste stroom ...

Op woensdag moeten we dan echt vertrekken, het is een komen en gaan maar alles is volgeboekt en wij hadden niet gereserveerd, dus gaan we met wat motregen weer op pad. Het idee is Vijlen en dan via de toeristische route. En dat was dus niet zo'n goed plan. Eerst komen we via allerlei kleine weggetjes bij een bord waar een maximum hoogte op staat van 2,80 en onze camper is inclusief schotel 3,05 cm dus dat gaat echt niet passen .... De navigatie die ook de hoogte zou moeten bijhouden zwijgt weer wijselijk ... We draaien om en proberen een andere weg, maar Murphy reist met ons mee, want we stuiten op een wegafsluiting en een omleiding staat niet aangegeven, grrr ...  Met een combinatie van kaart en google vinden we uiteindelijk onze weg. Aangekomen op camping Cotteserhoeve helemaal boven op een berg (met zelfs heuse haarspeldbochten er naar toe) valt het daar ook nogal tegen. Alle vrije plaatsen zijn scheef en met veel zand / klei. We hebben wat dat betreft geen van beiden goede ervaring met de Limburgse klei. We zien het niet zitten en gaan verder kijken. Uiteindelijk komen we terecht in Gangelt in Duitsland, net over de grens. Half verharde plaatsen en genoeg plek!

We lopen 's middags door het stadje maar daar is niet veel te beleven. Een gezellig restaurantje met dito terras vlak bij de camperplaats biedt uitkomst. Ook het eten ziet er prima uit voor On-Nederlandse prijzen, dus dat pakken we dan ook maar even mee. De corona regels zijn hier strenger; we moeten overal waar we naar binnen gaan een mondkapje op. Of het nou een toiletgebouw of een restaurant is maakt niet uit. Buiten mag het overal af, dus ook op het terras. Ook onze corona check app wordt al gelijk bij binnenkomst op de camperplaats gecheckt.

Op donderdag maken we een fietstocht door het natuurgebied wat hier dichtbij ligt, Rode Bach, en de Brunssummerheide aan de andere kant van de grens. We fietsen rond lunchtijd langs een terras met de naam Triade44. We denken eerst dat het een soort zorginstelling is en dan zien we een bord "een bijzonder lunchcafé" . We nemen een kijkje en zijn verbaasd dat het er binnen zo gezellig uitziet en dat er best veel mensen zitten. De lunchkaart blijkt ook nog eens zeer uitgebreid en in twee varianten: een 'gewone' en een vegetarische variant. Daar kan menig restaurant een voorbeeld aan nemen. De bediening bestaat uit 'mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt' en dus hier kunnen wennen aan een arbeidssituatie in een realistische werkomgeving. Voor ons zijn ze allemaal geslaagd, evenals de fietstocht !

Morgen maar weer een andere omgeving opzoeken ...