2022 - augustus 23 tm 29 - Op weg naar Griekenland

29 augustus 2022 - Riccione, Italië

Vanaf maandag tot zaterdag verblijven we in Glurns. Het is goed toeven op een hoogte van ca 900 meter. Geen wespen, muggen en het koelt lekker af 's nachts.

Met de 'Vinschau-pass' heb je gratis openbaar vervoer, als ie tenminste rijdt en da's hier in Italië niet altijd vanzelfsprekend ... We maken wat mooie uitstapjes met bus, trein en gondelbahn én met de wandelschoenen tot ruim 2800 meter hoogte. In het zijdal van de Stelvio ligt nog wat sneeuw op de toppen en het is heerlijk om weer in het magische berglandschap te vertoeven! Ook een bordje 'kaiserschmarn mit preiselbeeren' gaat er wel in ...

Wanneer we op donderdag aan de andere kant het dorp uitlopen om naar een pizzeria te gaan, zien we tot onze schrik dat het poortje waardoor we met de camper het stadje weer uit moeten, slechts 2,80 m hoog is. Oeps ... en onze camper is 3,02 hoog incl de schotel. Anno, inmiddels best handig geworden met het slopen van muren, overweegt om dat klusje ook hier te doen... Het lijkt mij beter om eerst eens te kijken of er nog andere opties zijn. De volgende dag gaan we op onderzoek uit en jawel ... er is toch een andere route het stadje uit ... pffff

Er is heel veel fruitteelt in het 'Val di Sole', rode en groene appels én druiven. Er wordt veel particulier verkocht in allerlei stalletjes langs de weg. Zo zien we ook een leuk onderkomen voor 'Wanderhennen', keuke benaming voor scharrelkippen. De eieren zijn uiteraard ook te koop.

Er wordt ook veel gesproeid hier. Als op een namiddag de sproeiers in het weiland tegenover ons worden aangezet, zorgt dat niet alleen voor een verfrissende nevel, maar ook voor een mooie regenboog!

Op zaterdag is het hoog tijd om verder te rijden. Het heeft geregend 's nachts en ook ovrtdag zijn er nog geregeld buien. Het is ontzetend druk op de weg, tol of geen tol ... het maakt niet uit. Aan het eind van een lange reisdag, vinden we een rustige plek op een soort dorpsplein in Copparo, een klein slaperig dorpje.

De volgende morgen, op zondag, nog even langs de Lidl voor wat verse broodjes en dan op weg naar het startpunt van onze eigenlijke reis in Riccione. De wegen in Italie zijn echt vreselijk belabberd ... alles wat maar los kan rammelen in de camper doet dat ook ..... Tegen 15.00 uur zijn we op de overvolle camping aan zee. Mooi op tijd voor de gezamenlijke borrel om 16.00 uur, gevolgd door een gezellig diner in een nabijgelegen restaurant.

Op maandag dan verder naar Ancona waar we ingescheept zullen worden voor de overtocht naar het Griekse Igoumenitsa. Om 18.00 worden we in de haven verwacht, om rond 20.00 uur te vertrekken. Dat lukt niet helemaal, want uiteindelijk gaat de boot pas rond 21.30 varen.

Wordt vervolgd ...