2022 - september 19 tm 25 - Griekenland

25 september 2022 - Tolo, Griekenland

Op maandag is het dringen voor de wasmachine; iemand roept: maandag, wasdag?, maar dat had ik me eigenlijk niet zo gerealiseerd, we moeten steeds nadenken over welke dag het is, maar uiteindelijk krijgen we toch ons wasje gedraaid. De was is in no-time droog in de zon met een lekker windje. Op het gezellige campingterras in de schaduw, mét wifi, zeezicht en onder het genot van een koel biertje posten we de (vorige) blog.

De volgende dag fietsen we naar Mavrovouni / Githeo. Dat is hier best een onderneming want er zijn geen fietspaden, dus auto’s razen langs je heen. Ook de soms pittige heuveltjes zijn nog wel eens een uitdaging, de electrische ondersteuning kan het dan maar nét aan …. We bezoeken een soort uitkijktoren van de marine en het Manimuseum wat dicht is, maar waar we wel wat omheen kunnen lopen. 's Avonds gaan we met z’n vieren uit eten in een bijzonder restaurantje aan zee (zie foto’s). Als we teruglopen over het strand is er live muziek op het terras van ons campingrestaurant. We drinken daar nog even wat, maar haken toch al vlotjes weer af want we vinden de muziek wat eentonig.

Op woensdag de 21e reizen we door naar Drepano / Asini, camping Triton II aan zee. We hebben een prachtige rit door de bergen, door olijf- en sinaasappelplantages, langs viskwekerijen in zee en hier en daar héle smalle straatjes. In het dorpje Kosmos rij je letterlijk over de plaatselijke terrasjes van het dorpscafé en om de kerk heen. We lopen wat rond in het piepkleine dorpje en kopen wat zoete lekkernijen. Via een héle steile en smalle weg omhoog (in z’n 1 omhoog en maar hopen dat er geen tegenligger aan komt …) rijden we het dorp weer uit en door naar Leonido. We kunnen met veel moeite de camper kwijt tussen de geparkeerde auto’s en lopen het stadje door. Na ons komen nog verschillende campers die niet kunnen parkeren en dus noodgedwongen doorrijden. Aan het eind van de dag gaat het wat regenen, heerlijk verfrissend!

De volgende dag wandelen we ondanks wat dreigende luchten naar het circa 3,5 km verderop gelegen stadje Tolo. We ontdekken onderweg nog een kleine archeologische site op een heuvel met fraai uitzicht. Er is niemand bij de kassa te bekennen, maar het hek staat wel open. We lopen wat rond, bekijken wat uitlegborden en gaan dan maar weer weg voordat iemand het hek op slot gaat doen en lopen verder naar Tolo. Als we op een terras een biertje drinken begint het te gieten. De parasoldoeken houden het maar net. Als het maar blijft regenen doen we nog maar een biertje ... en als het uiteindelijk nagenoeg droog is, lopen we terug.

Op donderdag gaan we met de bus via een mooie route en een koffiestop in het haventje van Kilada naar Metaxi en van daaruit via een woeste tocht met een soort speedboot naar het eiland Hydra. Alle vervoer op het eiland gaat per ezel, veel anders is er ook niet mogelijk in de smalle en steile straatjes. We lopen door allerlei nauwe steegjes, daarna nog een deel langs de kust, doen een lunch op een terrasje en worden uiteindelijk weer via boot en bus met nog een koffiestop in het havenplaatsje Portoheli, naar de camping gebracht.

Omdat er campervrienden van ons, die op reis zijn met de groep “Griekenland over land” in Tolo staan, gaan we zaterdag eind van de middag op de fiets naar de camping waar zij verblijven. Het is een gezellig weerzien, we kletsen honderduit en lopen naar het stadje om op een leuk terrasje aan zee te eten terwijl we de zon langzaam onder zien gaan. Op het kleine eilandje wat voor de kust ligt, worden de lichten aangedaan en dat geeft een hele leuke sfeer. Als we rond half elf onze camping weer op fietsen, is het al één en al rust…

Op zondagmiddag fietsen we op de gok via het stadje Drepano naar een lagune, die er volgens google moet zijn . Het blijkt er echt te zijn en ook nog eens heel mooi. Helemaal aan het eind staat een kerkje. De deur is open, dat schijnt hier gebruikelijk te zijn … Niemand die iets meeneemt of vernielt kennelijk … We maken nog wat foto’s en fietsen dan terug richting de camping met een tussenstop bij een leuk terras aan zee. Morgen gaan we weer verder …

Dank voor de reacties!  Wordt vervolgd!

1. Henny Nijland:
    25 september 2022
    Het is wel genieten met al die terrasjes en al die kleine dorpjes. Hele mooie foto's. Een mooi avontuur. Groetjes Ton en Henny.
  2. Yvonne&Roel:
    25 september 2022
    Klinkt allemaal wel heel erg mooi en leuk en lijkt ons dat jullie een fantastische reis aan het maken zijn