2023 - jan 22 tm 31 - overwintertrip

31 januari 2023 - Mazarrón, Spanje

Vanaf Aspe rijden we naar CP Granja de Carmela in Santomera van Sjaak en Hortensia. Zij is Spaans en daar geboren, hij Nederlands en sinds ruim een jaar hebben ze een camperplaats in een prachtige bergachtige omgeving. Naast hun werk beheren ze de camperplaats. Ook hier loopt het uit de hand met de plaatsen, er is al weer een terreintje bij gemaakt maar alsnog is het steeds vol. Als je niet van tevoren gevraagd hebt of er plek is, loop je kans weer verder te moeten. Het is enkele dagen wat koeler, wisselend en tot circa 15 graden. De zon schijnt echter wel nagenoeg elke dag volop, dus wat uit de wind buiten zitten, kan al snel. De vader van Hortensia is elke dag druk met het bewateren van de planten en e.e.a. verfraaien met nieuwe planten en boompjes. Uiteraard droogte- en hittebestendig, dus cactussen, yucca’s, oleanders, olijfboompjes e.d.

We gaan enkele keren de bergen in, lopen naar een uitzichtpunt en naar een stuwmeer en door de sinaasappel- en citroen boomgaarden. Regelmatig lopen we ‘vast’ als onze app een weggetje aangeeft, maar daar toch weer een hek blijkt te staan. Alles is hier ook omheind, met hekken en gaas; zouden er zoveel ‘sinaasappeldieven’ zijn?

Water is hier overal een probleem. Het verzoek is dan ook overal om zuinig met water om te gaan. Ook het afvalwater uit de campers (van gootsteen etc.) wordt hier weer gebruikt voor de planten en bomen. Alle boomgaarden én alle planten worden bewaterd, nagenoeg elke dag, héél zuinig via kilometers druppelslangetjes. Water komt vaak uit een bron of (drinkwater) wordt soms in vierkante bakken van 1000 m3 aangevoerd. De waterbassins en stuwmeren staan te laag en heel veel rivieren staan droog.

Op vrijdag gaan we via een rit door de mooie omgeving verder naar Mazarron, vullen onze koelkast weer bij de enorme Mercadonna supermarkt, en melden ons dan bij de dichtbij gelegen cp Area el Moreral. Eigenaar Diego meldde al via email dat er wel plek is op het nieuwe gedeelte waar nog geen electra is. Dat is voor ons niet zo’n punt, de zonnepanelen doen hun werk en de zon schijnt hier nagenoeg elke dag. Diego spreekt nagenoeg geen andere taal dan Spaans en met ‘dankoewel’ houdt het wel op. Maar met handen en voeten én de vertaalapp komen we er wel uit. De cp is nog wat kaal, er is al wat her en der wat aangeplant maar dat groeit allemaal niet zo snel. De toiletten en douches en de (dubbele) serviceplaatsen zijn ook hier weer keurig.

Onze buurvrouw, een weduwe met een Duitse camper vertelt trots dat ze 86 jaar en Nederlandse is, in Adenau in de Eifel woont, niet rookt en matig drinkt en graag kletst … da’s duidelijk … Ook zij is hier, net als vele anderen, voor het klimaat en het weer want luchtwegproblemen blijken hier in de winter veel minder te zijn.

Op zaterdag verkennen we het stadje en beklimmen de burcht vanwaar we een mooi uitzicht hebben over de stad.  Op zaterdagavond begint onze verwarming te sputteren en ’s nachts hoor ik het alarmpiepje van de koelkast. Het kwartje valt … we hebben de aanduiding van de lpg tanks de laatste tijd helemaal niet gecheckt … best handig die metertjes als je er maar wel op kijkt …. En dan is het zondagmorgen en een graad of 4 (het koelt nogal af ’s nachts) en we kunnen zelfs geen water meer koken voor koffie … Dat wordt te gek; ik ga met mijn elektrische waterkokertje de boer op en vindt bij de receptie een stekkerblok … gelukkig tóch koffie …

Na het ontbijt gaan we met de camper het stadje in en hopen dat het tankstation wat lpg verkoopt, op zondag open is. We hebben geluk en tanken (via de buitenaansluiting) onze 2 gasflessen weer vol. Weer een probleem opgelost …  Voor de niet camperaars even een uitleg: de luchtverwarming (incl. boiler voor douchen etc.) én het gasstel werken bij ons op lpg (autogas). De koelkast kan naar keuze op lpg of op electra. Alle overige zaken: steunpoten, verlichting, kranen, tv, satellietschotel e.d. gaan via de accu ‘s (die dus weer opgeladen worden via de zonnepanelen)

Op maandag doen we een fietstochtje naar de zee bij Puerto de Mazarrón. Mooie baaitjes, heel veel (lege) appartementjes, waarschijnlijk alleen voor de bloedhete zomer … Alle ruimte nu dus op het strand …. Dinsdags komt onze solo-adoptie-mams met reispartner ook een paar dagen op de camperplek. Kunnen we even weer gezellig bijkletsen.

Wordt vervolgd ….

1. Henk & Alice:
    1 februari 2023
    Alweer een mooi avontuur.
  2. Sikke:
    1 februari 2023
    Mooie omgeving en prachtig weer
    Hier veel wind en koud
    Mooie reis verder Gr Sikke en Tjitsche