2023 - jan 5 tm 11 - overwintertrip

11 januari 2023 - Aspe, Spanje

Op woensdag de 5e januari is het dan toch zover: we gaan vertrekken richting de zon. Iets later dan gepland vanwege een onverwacht overlijden van (weer) iemand uit de vriendengroep. Tja … ook dat hoort bij het leven en wij kunnen ons dan zó goed voorstellen hoe het voor de achterblijvende partner is, maar weten tegelijkertijd ook dat zij weer hun eigen weg moeten vinden.

Het regent pijpenstelen als we in zuidelijke richting rijden tot aan de eerste overnachtingsplek in Rocroi in Noord Frankrijk. De volgende dag gaat het miezeren over in bewolking. Na een tweede stop in Pugues-les-Eaux hebben we de derde dag wat meer zon en is het ook al wat warmer. We rijden een fraaie, heuvelachtige route door de Cevennen en de Tarn en overnachten op een midden in de natuur gelegen camperplaats bij het middeleeuwse stadje La Couvertoirade. Na een muisstille en stikdonkere nacht verkennen we de volgende morgen het fraaie dorpje. In de zomermaanden komen hier veel toeristen, maar nu is het bijna uitgestorven.

Via een schitterende bergroute komen we terecht in het Spaanse bergdorpje Organyá, vanwaar we de volgende dag via alweer een super mooie route verder trekken (C13, N211). Een fraaie bergwereld met rotsen in allerlei kleuren en vormen, afgewisseld door kleine oude dorpjes, bos en druivenvelden. We overnachten in Alcaniz en rijden de volgende dag de “Ruta del Silencio”/ The Silent Route”. Oorspronkelijk voor motorrijders, maar ook heel geschikt voor campers. Deze route slingert 63 kilometer door de bergen van de Maestrazgo, een uitgestrekt en ongerept gebied in het hart van de Provincie Teruel. Het is de minst bewoonde streek van Spanje waar je alleen maar stilte hoort. De steenbok geeft het startpunt aan (bij Ajulbe op de A1702) en het (nep-)camperbusje geeft het eindpunt aan. Maar ook daarna blijft de weg super mooi. Na een overnachting in het dorpje Torrebaja, waar het ’s nachts nog vriest, de volgende dag met een heerlijk zonnetje erbij op pad naar Aspe. We worden hartelijk ontvangen door David en Gine van ‘het Kartonnen Huis’ (bekend van de TV-serie ‘Ik vertrek’)  Na ongelofelijk veel tegenslagen hebben ze er inmiddels een hele fraaie, gezellige camperplaats van gemaakt. Het is hier lekker weer, circa 20 graden met een zonnetje erbij. Ook zijn de dagen hier al aanmerkelijk langer, het wordt pas tegen 19.00 uur donker!  Hier houden we het wel eventjes uit ….

Wordt vervolgd ….

1. Henk & Alice:
    11 januari 2023
    Warmte heerlijk is dat toch.👍👍
  2. Sikke:
    12 januari 2023
    Veel plezier op jullie reis hier nat harde wind
  3. Claudette Van Den Broek:
    12 januari 2023
    Een mooie start van jullie reis. Wij genieten mee.
  4. Margot en Co:
    12 januari 2023
    Heerlijk weer jullie reiservaringen weer te lezen. Wij blijven deze winter in ons "nieuwe" huisje. Goede reis.