2023 - maart 1 tm 6 - overwintertrip

5 maart 2023 - Blegny, België

2023 – maart 1 tm 6  – Overwintertrip

Via een zonnige route langs de kust, met een stormachtige wind onderweg, en een overnachting op de mooie camperplaats van l’Aldea reizen we verder. Er is ook een Via Verde; die onthouden we voor een volgende keer.  De volgende dag is het weer zonnig en rijden we via de CV14 een prachtige route van Tarragona naar Andorra. We overnachten op een mooie camperplaats bij een sportcomplex aan de rand van het stadje Organyà, ook weer gratis door de gemeente geregeld.  We zien onderweg veel stuwmeren die nagenoeg droog staan of met een veel te laag niveau. Ook hier in Noord Spanje wordt het tekort aan water een probleem.

De 2e maart zitten we te dubben: dwars door Andorra over de pas, of door de tunnel of eromheen. Er ligt sneeuw en er wordt wat neerslag voorspeld. Maar voorspellingen hier zijn bijna niet te doen, het verschilt van plaats tot plaats enorm. We besluiten toch richting Andorra te rijden en kijken hoe de weg is. Dat valt reuze mee, de weg is goed en ook droog. Het eerste gedeelte na de grens met Andorra is enorm druk en met heel veel bebouwing, een hele verandering na het rustige Spaanse binnenland. Het tweede gedeelte wordt mooier, we zien steeds meer sneeuw, er wordt geskied en we zien zelfs een hondenslede. Op een parkeerplek in de sneeuw kunnen we kiezen: de tunnel of toch de pas over. We zien verschillende busjes en ook een kleine vrachtauto de pas opgaan. Dan moeten wij dat toch ook wel kunnen, bedenken we. En dat blijkt, de weg is prima, de zon schittert op de witte bergen en de uitzichten zijn fenomenaal! Het is niet druk, dus we kunnen volop genieten van het uitzicht.

We overnachten in het knusse dorpje Gaillac-Brens waar de gemeente behalve de gebruikelijke loos- en vulmogelijkheden ook nog elektra geregeld heeft. En dat allemaal gratis. Overigens is dat praktisch in heel Frankrijk het geval. De volgende morgen halen we nog even wat vers stokbrood bij de panaderia. Via Rodez en de D921 rijden we de volgende dag richting St.Flour. De route blijkt ontzettend mooi, maar ook heel bochtig en bergachtig met enorme hoogteverschillen. Rond de 1200 meter ligt ook hier nog sneeuw. Uiteindelijk vinden we weer een keurige camperplek even boven Clermont Ferrand in Le Cheix. Na nog een zonnig dagje met een mooie route strijken we neer op een boerencamping in het piepkleine Eaux Puiseaux, even voor Troyes.

Op zondag loopt de rit voorspoedig, het is koud maar gelukkig wel droog en aan het eind van de dag slaan we ons kamp op naast de kolenmijn bij Blegny, iets boven Luik. De mijn is ook te bezichtigen, maar dat hebben we al eens gedaan. Wél de moeite overigens. Morgen nog wat vrienden en/of familiebezoek en dan dinsdag verder naar huis.

Iedereen bedankt voor het volgen en de reacties!

Tot een volgende keer!

1. Claudette:
    6 maart 2023
    Dank weer voor het mooie verhaal. We hebben genoten van het verslag en de fotoos.
    welkom weer in Nederland. Wij zitten in Borger een midweek.
  2. Henny Nijland:
    6 maart 2023
    Prachtige foto's in de sneeuw. Goede reis terug naar huis. Groet uit raalte
  3. Margot en Co:
    6 maart 2023
    Was weer leuk én gezellig jullie weer te zien! Altijd welkom hier.